Ostre Dyskopatie

Najczęstszą przyczyną wystąpienia ostrej dyskopatii jest – zazwyczaj przedwczesny – proces zużywania się i degeneracji tkanek. Źródłem dyskopatii są często wady postawy (w tym boczne skrzywienie kręgosłupa), których można się nabawić na przykład nie dbając o odpowiednie warunki w miejscu pracy (np. krzesło z nieodpowiednim oparciem). Zagrożenie dyskopatią dotyczy głównie osób wykonujących zawody związane z ciężką pracą fizyczną. Obok przyczyn o podłożu genetycznym, źródłem procesów zwyrodnieniowych nóg, bioder oraz kręgosłupa jest nieprawidłowa pozycja ciała podczas siedzenia, przenoszenia różnych przedmiotów, chodzenia, stania, a także obciążanie jednej tylko strony ciała. Inną przyczyną zmian chorobowych może być złe obuwie. Pierwsze objawy zwyrodnieniowe kręgosłupa pojawiają się już w wieku 50 lat i często są nieodwracalne. Wtedy także wzrasta ryzyko wystąpienia ostrego ataku choroby.

Objawy dyskopatii

Wskutek podrażnienia nerwów kanału rdzenia kręgowego i międzykręgowego dochodzi do:

– Kręczu szyi,

– Mięśniobólu lędźwiowego (postrzał, lumbago),

– Zapalenia nerwu kulszowego

– Wypadnięcia jądra galaretowatego.

Jak rozpoznać wypadnięcie jądra galaretowatego

Krążki międzykręgowe nazywamy popularnie dyskami. Dysk składa się z części zewnętrznej, zbudowanej z mocnej tkanki włóknistej oraz miękkiej części wewnętrznej o konsystencji galarety. jeżeli część zewnętrzna pęknie, jądro galaretowate zostaje wyciśnięte przez pęknięcie i powstaje przepuklina jądra galaretowatego.

W wyniku procesów degeneracyjnych kręgosłupa, następujących z upływem czasu, wypchnięcie jądra może nastąpić bardzo łatwo pod wpływem upadku, a nawet podczas śmiechu czy kichnięcia.

Pojawia się wtedy:

– Ból promieniujący od okolicy lędźwiowej do pośladka, uda, łydki lub stopy.

– Ból wzmagający się przy kichaniu, kaszlu oraz napinaniu mięśni brzucha.

– Czasem kurcze mięśni w bolącej kończynie.

– Poszkodowany przyjmuje tzw. pozycje ochronną pochylając ciało do przodu lub na bok.

– Mrowienie i drętwienie w kończynie.

– Obniżenie czucia skórnego i osłabienie siły mięśniowej.

WSKAZÓWKA

Aby nadmiernie nie obciążać pleców należy unikać: przyjmowania niewygodnej postawy przy wykonywaniu pracy fizycznej, spania na zbyt miękkich materacach, garbienia się w pozycji siedzącej, podnoszenia ciężarów zginając kręgosłup, zamiast uginając kolana. Wskazane są ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu i karku oraz uprawianie sportu, zwłaszcza pływania. Jeżeli już wystąpiły objawy dyskopatii, stosuje się ćwiczenia gimnastyczne opracowane przez specjalistę terapeutę.

Prawidłowa postawa

Także podczas stania i siedzenia należy zawsze pamiętać o tym, aby kręgosłup był wyprostowany i naprężony. W czasie stania, nogi powinny znajdować się w lekkim rozkroku lub jedna noga lekko wysunięta do przodu. Jest to pozycja bardzo stabilna, obciążająca obie nogi w równym stopniu. Bardzo ważna jest również właściwa postawa w pozycji siedzącej. Głębokie i niskie fotele wyglądają wprawdzie zachęcająco, ale siedzenie w nich jest bardzo niezdrowe, ponieważ kręgosłup nie otrzymuje dobrego oparcia.

Artykuł pochodzi z kategorii Pierwsza pomoc, wikipedia. Opracował: Jakub Warzecha. Dodano: 20 czerwca 2014

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *