zdrowie
Porady

Jak prawidłowo dbać o ciało i zdrowie psychiczne?

Budowanie solidnej odporności to długotrwały proces, który wymaga aktywnego i codziennego działania. Opiera się na kilka aspektach takich jak zadbanie o prawidłową dietę, aktywność fizyczną i suplementację, ale poza tymi oczywistymi kwestiami, ogromną rolę pełni także zadbanie o stan naszego zdrowia psychicznego. Łącząc je wszystkie elementy w całość, mamy jednak szansę wystarczająco wzmocnić organizm, tak by był odporny na rozmaite infekcje, choroby oraz ogólne osłabienie. Na czym zatem warto się skupić, od czego zacząć i jakie aktywności wprowadzić w życie?

Prawidłowa dieta i dobrana suplementacja – na czym warto się skupić?

Różnorodna dieta bogata w potrzebne składniki odżywcze powinna składać się nie tylko z dużej ilości owoców i warzyw, ale także zdrowych tłuszczy, białka, nasion i dużej ilości wody. Posiłki warto przygotowywać w domu bez dużej obróbki cieplnej, dzięki czemu zachowamy w nich jak najwięcej cennych elementów. Jednak sama dieta nie jest wystarczająca, szczególnie w przypadku żywności produkowanej masowo i w okresie zimowym. Rozwiązaniem są zatem dobrze dobrane suplementy, które wspomogą organizm i uzupełnią braki witamin. Gdzie szukać dobrej jakości suplementów? Dobrym rozwiązaniem będzie między innymi korzystanie z produktów marki colway. Jednym z wartych uwagi suplementów, jest przede wszystkim bardzo ważna dla zdrowia witamina C. Oprócz niej konieczna jest także suplementacja witaminy D oraz witamin z grupy B. Colway oferuje także dobrane zestawy witaminowe lub kolagenowe, które mogą wspierać nasze zdrowie na wielu płaszczyznach. Jeśli szukamy dobrej jakości suplementów, pomocna może okazać się strona natureplace.pl. 

Regularna aktywność fizyczna

Oprócz dbania o dietę oraz wspomagania się suplementami colway (https://natureplace.pl/colway), niebagatelny wpływ na zdrowie ma także regularna aktywność fizyczna. Dlaczego to takie istotne? Ze względu na siedzący tryb życia oraz niesprzyjające warunki pogodowe, organizm nie tylko traci swoją mobilność i elastyczność, ale pogarsza się także ogólna siła, wydolność, wytrzymałość i odporność ciała. Dlatego warto wprowadzić przynajmniej niewielką aktywność taką jak spacery czy ćwiczenia rozciągające w przerwach od pracy. Jeśli jednak zależy nam na lepszych efektach, warto zainteresować się bieganiem, pływaniem, wspinaczką oraz regularnym treningiem siłowym. Wzmocnimy wówczas ciało nie tylko pod kątem mobilności i elastyczności, ale także pod względem siły i wytrzymałości. Sport to także wysoka ochrona przed otyłością czy chorobami układu krwionośnego.

Odpowiednia ilość snu przedłuża życie

Dbając o zdrowie skupiamy się przede wszystkim na diecie i sporcie, jednak odpowiednia ilość snu ma równie ogromy wpływ na wydolność organizmu. Ciało i umysł potrzebują snu do prawidłowej regeneracji narządów, tkanek oraz całego układu nerwowego. Jeśli nie zapewniamy tego naszemu organizmowi, nie tylko staje się bardziej podatny na rozmaite infekcje, ale nie może funkcjonować w optymalny i efektywny sposób. Obniżamy wówczas swoją koncentrację, zapamiętywanie, a w krwi zwiększa się ilość kortyzolu. Z tego powodu zadbanie o sen to kolejny ważny aspekt, który warto wziąć pod uwagę. A ile godzin powinno się spać? Według badań optymalna ilość to 8 godzin na dobę, jednak zakłada się, że całkowite minimum to przynajmniej 7 godzin. Poniżej tego czasu, nie ma możliwości by ciało prawidłowo się regenerowało. W przypadku problemów ze snem możemy wspomagać się melatoniną lub ziołami, jednak warto także ograniczać korzystanie z urządzeń elektronicznych w godzinach wieczornych.

Relaks i zdrowie psychiczne – dlaczego są tak ważne?

Oprócz snu, wzmacniająco i regenerująco działa także ogólne zadbanie o prawidłowy odpoczynek i relaks. W dobie kultury wydajności i ciężkiej pracy, nierzadko zapominamy o tym jak ważne jest zapewnianie sobie odpoczynku i codziennej przyjemności. Nadmiar stresu i chroniczne przepracowanie to silne źródła podatności na infekcje i dużo cięższe schorzenia. Z tego powodu warto zapewnić sobie dodatkowy relaks poza snem w postaci medytacji, pracy nad emocjami i uważnością, yogi czy ogólnego oddawania się przyjemnym dla nas czynnościom. Jeśli dodatkowo borykamy się z problemami emocjonalnymi, pomocna może okazać się wizyta u psychoterapeuty.

Jak dodatkowo unikać infekcji?

Poza tak oczywistymi aspektami jak aktywność fizyczna czy optymalna dieta, naszą odporność możemy dodatkowo wzmocnić także przez dobrą higienę. Szczególnie w okresie jesienno-zimowym, kiedy przenoszenie drobnoustrojów jest dużo prostsze, odpowiednia higiena może uchronić nas przed chorobą. Jeśli nie pilnujemy regularnego mycia o odkażania rąk, jesteśmy narażeni na infekcje nawet jeśli bardzo dobrze przykładamy się do ogólnego dbania o zdrowie. Z tego powodu warto zawsze mieć przy sobie płyn odkażający, który pozwoli na odświeżenie rąk oraz często używanych przedmiotów nawet w przypadku braku dostępu do mydła i wody. Równie ważne jest częste wietrzenie pomieszczeń, w których przebywamy – pozwoli to na pozbycie się drobnoustrojów zalegających w powietrzu.

Dodaj komentarz