× Portal pełni rolę zaplecza SEO i treści na nim są treściami sponsorowanymi. Informacje znajdujące się na portalu nie są poradami medycznymi. Aby zasięgnąć porady medycznej, należy skontaktować się z lekarzem pierwszego kontaktu lub specjalistą.
leki na potencję
Leki

Potencja(ł) Polaków. Kupujemy więcej leków na potencję, ale mniej prezerwatyw.

Walentynki to doskonały pretekst, aby przyjrzeć się jak wyglądał pandemiczny rok 2020 z perspektywy polskich sypialni. Według danych opracowanych przez agencję pharamamarketingową NEKK w ciągu ostatniego roku nastąpił wzrost sprzedaży leków na potencję o 7 %. Jednocześnie kupiliśmy o ¼ mniej prezerwatyw w aptekach niż w roku ubiegłym. Czy to znaczy, że Polacy w pandemii rzadziej się kochają?

Z badań przeprowadzonych w 2020 roku przez Uniwersytet Warszawski „Zdrowie i relacje w związkach” wynika, że aż51% Polaków pozytywnie ocenia swoje życie seksualne. Najbardziej zadowolone były osoby w wieku od 30 do 49 lat oraz od 18 do 29 roku życia. W tej drugiej grupie wiekowej aż 32% osób deklaruje, że kocha się z partnerem codziennie. Największe obawy dotyczące trudności z odbyciem stosunku seksualnego dotyczyły zmęczenia i stresu, które deklarowało 25% kobiet i 22% mężczyzn, a także obecności dzieci i innych osób w domu (odpowiednio 18% i 14%). Wzrost zainteresowania seksem deklarował co piąty mężczyzna i co 9 kobieta.  Jak te wyniki mają się do naszych aptecznych zakupów?

– W ubiegłym roku po raz kolejny odnotowaliśmy wzrost sprzedaży leków i suplementów na poprawę potencji. Trzeba jednak podkreślić, że dynamika wzrostu spadła – w tym roku wzrost wyniósł 7% wobec 15% w roku 2019. Warto dodać, że aż 80% tych preparatów to środki wydawane bez recepty – a zatem pacjent samodzielnie decyduje o ich nabyciu – mówi Małgorzata Skorwider, dyrektor zarządzająca agencją pharmamarketingową NEKK. Nakłady na reklamę środków na potencję rosną, a agencje reklamowe wraz z producentami prześcigają się w coraz bardziej kreatywnych koncepcjach reklamowych. Nie można jednak zapominać, że tworząc reklamę leku, czy suplementu spoczywa na nas olbrzymia odpowiedzialność za pacjenta. Wśród farmaceutyków reklamy środków na potencję są jednymi z najczęściej opiniowanymi przez Radę Etyki Reklamy – podsumowuje M. Skorwider.

Status preparatów dostępnych bez recepty pozwala na ich reklamę, kierowaną bezpośrednio do pacjenta, który nadal zdecydowanie woli radzić sobie bez wizyty u specjalisty. Największym wyzwaniem dla twórców tych reklam pozostaje stworzenie komunikatu sugestywnego, ale jednocześnie pozostającego w dobrym guście.  W badaniach prowadzonych przez agencję NEKK może dziwić spadek sprzedaży prezerwatyw i to prawie o ¼.

– W badaniach braliśmy pod uwagę jedynie kanał apteczny i to tam rzeczywiście producenci notują spore spadki. Pamiętajmy jednak, że prezerwatywy to produkty, który sprzedaje się także na stacjach benzynowych i w sklepach  – podsumowuje Małgorzata Skorwider z agencji NEKK.  W czasie pandemii reklamodawcy musieli uważać na przekaz, który promują. Reklamy prezerwatyw kojarzą nam się z klubami, imprezami, przygodą. W ubiegłym roku zupełnie inne hasła dominowały w przekazach reklamowych. Mówiliśmy „bądź odpowiedzialny”, „zostań w domu” – konkluduje M. Skorwider.

Jeden z największych producentów prezerwatyw przyznał pod koniec 2020 roku, że na spadek sprzedaży miała wpływ pandemia i spadek „intymnych okazji”. Ograniczenie kontaktów międzyludzkich, zamknięcie klubów, restauracji oraz innych miejsc spotkań to główne przyczyny spadków sprzedaży w  tej kategorii.

Co przyniesie rok 2021? Dziś mało kto odważy się snuć dalekosiężne teorie na temat sprzedaży poszczególnych aptecznych kategorii. Pandemia pokazała nam, że w jednej chwili zarówno reklamodawcy jak i  producenci muszą być gotowi rewidować i dostosowywać swoje plany do nowych czasem trudnych do wyobrażenia sytuacji.